Tuesday, 21 June 2016

3.0 PENGHIJAUAN

3.0       PENGHIJAUAN

3.1       STRATEGI DAN PELAN TINDAKAN PENGHIJAUAN

·         Melibatkan semua warga sekolah dalam projek / program.
·         Mengoptimumkan penggunaan air dan elektrik untuk mengelakkan pembaziran.
·         Penggunaan produk dan teknologi hijau seperti baja organik (baja kompos) dan sistem pengumpulan air hujan.
·         Menganjurkan program-program penghijauan seperti projek satu pasu satu pokok, Projek taman sayur, Projek Taman bunga, Projek Penanaman 10 Pokok, Projek mencari sepsis pokok yang sesuai untuk ditanam dan lain-lain.
·         Mendapatkan khidmat nasihat dari agensi luar seperti Jabatan Pertanian, Jabatan Perhutanan dan NGO.
·         Mendapatkan sumbangan tenaga, kewangan dan bibit dari agensi swasta & kerajaan.
·         Penyelenggaran dan pemantauan yang sistematik oleh warga sekolah.

i)        Pelan Tindakan

·         Setiap projek / program akan diurus oleh satu Jawatankuasa / kelab yang diketuai oleh guru penasihat.
·         Kertas cadangan projek / program ( pelan tindakan dan konsep program ) akan dibentangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa SERASI yang dipengerusikan oleh Pengetua untuk diluluskan.
·         Pemantauan projek akan dikendalikan oleh setiap kelab / badan bertindak melalui mesyuarat atau perjumpaan rasmi / tidak rasmi.

ii)      Pelaksanaan

·         Pelaksanaan projek / program adalah berdasarkan Pelan Tindakan yang diluluskan.
·         Pelaksanaan setiap program Mengikut Jadual Perancangan Kelab / Persatuan
( Waktu kokurikulum ).
·         Sebarang pelaksanaan program akan dipromosi melalui papan kenyataan dan website.
·         Semua pelaksanaan program akan direkodkan dan didokumentasikan di dalam fail dan juga menerusi gambar untuk dipaparkan.
·         Postmortem program untuk penambahbaikan.
·         Penglibatan Agensi kerajaan / swasta, NGO & komuniti setempat untuk Khidmat Nasihat & sumbangan tenaga.

iii)    Hasil Dijangka daripada Projek / Program


PROGRAM / AKTIVITI
TEMPOH PELAKSANAAN
SASARAN
HASIL / PENCAPAIAN
Projek Penanaman 10 Pokok di kawasan sekolah
Jangka pendek
( 2 bulan )
Selesai sebelum November 2015
10 pokok telah ditanam pada 11 November 2015
Projek mencari sepsis pokok yang sesuai untuk ditanam
Sepanjang tahun
10 spesis tumbuhan tempatan ditanam
Setakat Nov 2015, hanya 5 spesis ditanam
Projek membina Taman Mini
Jangka panjang
( 2 Tahun )
Selesai Ogos 2016
Tapak telah dikenalpasti


3.2       SISTEM PENGURUSAN TAMAN

i)       Sumber Manusia

Pihak sekolah telah menggalakkan pengujudan taman bagi tujuan untuk menghijau dan menceriakankan kawasan sekolah. Untuk mencapai tujuan ini, pihak pengurusan telah melaksanakan sistem pengurusan taman sejak tahun dan sentiasa diubahsuai mengikut pekembangan serta kesesuaian semasa. Sistem pengurusan ini melibatkan semua warga sekolah (sumber manusia dalaman) iaitu guru-guru sekolah, KTBM sekolah, murid-murid, dan masyarakat luar sekolah seperti PIBG, pekerja kontrak dan tenaga sukarela (bekas pelajar / Alumni).

ii)            Pelan & Tatacara Pengurusan Taman

          Berikut adalah pelan dan tatacara pengurusan taman yang diamalkan di sekolah
          ini.
·           Pendedahan konsep, matlamat, objektif penghijauan kepada warga sekolah
·           Penubuhan AJK unit penghijauan
·           Penubuhan AJK Taman-taman
·           Mencari bantuan khidmat nasihat pakar/ bimbingan / kewangan (Jabatan Pertanian)
·           Mesyuarat & perbincangan untuk mencari dana bagi memantapkan taman
·           Mencari maklumat yang berkaitan
·           Merancang aktiviti / program
·           Melaksanakan aktiviti yang dirancang
·           Perbincangan dari masa ke semasa
·           Aktiviti susulan
·           Pemantauan & penyelenggaran taman
·           laporan


iii)                Jadual Bertugas

Jadual bertugas bagi semua yang terlibat dipaparkan di tempat yang mudah dilihat seperti papan kenyataan dan kelas berkaitan untuk memudahkan petugas merujuk supaya dapat menjalankan tugas yang diamanahkan.

iv)                Pemantauan Kesihatan Habitat Taman

Cara pemantauan untuk mengetahui kesihatan habitat taman adalah diperolehi dari nasihat pemilik tapak semaian menjual bunga. Dua cara pemantauan boleh dilakukan iaitu melalui pemerhatian fauna yang datang dan dengan memerhati keadaan tumbuhan itu sendiri iaitu memerhati daun tumbuhan. Untuk memastian kesihatan habitat taman di sekolah ini maka telah dibahagikan tugas seperti berikut:

BIL
PERKARA
TINDAKAN
1
 Kesihatan tumbuhan

2
Kebersihan taman

3
Kesesuaian spesisi tumbuhan / herba

4
Keceriaan kawasan taman

5
Sistem penyiraman tumbuhan

6
Penggunaan baja organik

7
Penggunaan air hujan



3.3      REKA BENTUK TAMAN

           i ) Keadaan Lanskap Taman

Keadaan Lanskap Taman  adalah terancang dan menarik dimana nama taman adalah disesuaikan dengan tema, kedudukan, jenis tanaman, kegunaan atau sejarah pembentukan taman tersebut. Contohnya “Green Circle” ialah salah satu daripada taman yang dibentuk atas kerjasama guru dan pelajar korea selatan sempena perkemahan kebudayaan dan alam sekitar peringkat antarabangsa yang bertempat di sekolah ini
-      Penggunaan bahan kitar semula / mesra alam ( pasu tayar dll )
-      Bilangan dan tema taman ( Taman Herba, Taman Sayur, Taman Orkid, Taman Bunga / Bahagia dan Taman Mini )
-      Kegunaan taman ( P & P, Keceriaan,Penjanaan kewangan dll )

            a ) Lanskap Taman Sayur

b) Lanskap Taman Mini

c) Lanskap Taman Herba

d) Lanskap Taman Orkid


e) Lanskap Taman Bunga / Bahagia


           ii) Kebersihan Taman

Kebersihan setiap taman adalah dibawah pengendalian pelbagai persatuan dan kelab sekolah. Semasa penjumpaan persatuan, pihak pengurusan sekolah telah mewajibkan setiap persatuan memperuntukan masa selama 20 minit yang pertama untuk membersihkan kawasan taman masing-masing.

iii) Susun Atur Taman

Susun atur taman di persekitaran sekolah adalah direka oleh Unit Penghijauan dan Keceriaan dibawah pengawasan pengetua. Susun atur adalah bergantung kepada tema dan kesesuaian kawasan taman tersebut.


3.4              PROSES IMPLEMENTASI PENGHIJAUAN

i)                 Program penanaman menggunakan baja organik

Program ini bermula sejak dahulu lagi. Baja seperti tahi ayam digunakan secara meluas. Penggunaan ini berkurangan sejak ceramah dan demonstrasi baja kompos. Sekarang ini pihak sekolah hanya menggunakan baja kompos daun / rumput kering dan baja kompos sisa makanan yang dihasilkan dari sekolah ini. Pembajaan kompos kepada tanaman biasanya dijalankan sekali dalam masa empat hingga enam bulan mengikut kesesuaian spesis pokok.

Setiap minggu persatuan atau kelab diberi giliran untuk membuat baja kompos. Pelajar-pelajar akan memungut daun-daun kering dan sisa makanan dari kantin / dapur untuk dibuat baja kompos. Baja kompos yang telah matang akan digunakan untuk tujuan pembajaan tumbuh-tumbuhan yang ada di taman sekolah.

ii)               Program satu pelajar satu pokok

Program satu pelajar satu pokok telah dilancarkan pada awal tahun 2014 untuk mendedahkan pelajar cara menghargai alam sekitar dan menjaga tanaman mereka sendiri. Unit penghijaun menyarankan supaya menanam spesis tumbuhan yang tidak mengambil masa panjang supaya murid dapat merasai proses menanam dan memerhati pertumbuhan bunga tersebut. Pokok atau bunga telah menjadi pilihan unit penghijauan untuk program satu pelajar satu pokok. Setiap pelajar diberi tanggungjawab untuk membersihan rumput, membaja dan menyiram pokok tersebut.

iii)             Program penanaman, pemeliharaan dan pemuliharaan pokok-pokok dari spesies yang sesuai

Pokok yang ditanam adalah dari pelbagai spesis, ada spesis pokok yang memerlukan matahari dan ada spesis yang tahan dengan kesan matahari seperti kaktus. Pemeliharaan pokok adalah dibawah tanggungjawab setiap kelab dimana setiap kelab telah mengatur jadual untuk membersih rumput dan memantau kehadiran haiwan perosak seperti siput babi. Racun makhluk perosak tidak digunakan dalam penjagaan pokok-pokok.
-      Keutamaan guna spesies tempatan
-      Kepelbagaian sumber biologi & Inventori sumber biologi
-      Kesesuaian sumber
-      Kepenggunaan sumber dalaman

iv)             Projek membuat baja kompos

Setiap minggu persatuan atau kelab diberi giliran untuk membuat baja kompos. Pelajar-pelajar akan memungut daun-daun kering dan sisa makanan dari kantin / dapur untuk dibuat baja kompos. Baja kompos yang telah matang akan digunakan untuk tujuan pembajaan tumbuh-tumbuhan yang ada di taman sekolah.

v)               Penubuhan Stesen Pembelajaran

Guru-guru di sekolah ini telah menjadikan tapak membuat baja kompos sebagai stesen pembelajaran bagi pendidikan moral dan sains. Buku log bagi merekod penggunaan stesen pembelajaran tersebut akan dilengkapkan oleh guru berkaitan.

vi)             Penyelenggaraan Kawasan

Kawasan sekeliling sekolah sentiasa diselenggera oleh tukang kebun. Rumput akan dipotong sekali dalam dua minggu supaya rumput sentiasa kemas dan terurus.

vii)           Label nama saitifik dan nama tempatan

Pokok dan tumbuh-tumbuhan dilabel bagi membantu pelajar mengenali nama tumbuhan.


3.5       PENGURUSAN SUMBER KE ARAH MENINGKATKAN KECEKAPAN DAN PENJIMATAN PENGGUNAAN

i)                 Penjimatan Air

Tangki air hujan disediakan untuk menadah air hujan untuk kegunaan menyiram pokok-pokok tumbuhan di persekitaran sekolah. Terdapat sekurang-kurangnya sebuah tangki dalam setiap zon.
-      Guna air graviti feed system

ii)               Penjimatan Tenaga elektrik
·               Tidak menggunakan penghawa dingin sebelum pukul 9.00 pagi
·               Notis penjimatan elektrik di setiap pemetik suis elektrik
·               Mengoptimumkan penggunaan elektrik di mana setiap ketua kelas dikehendaki memastikan suis elektrik sentiasa ditutup apabila tiada pelajar di kelas ataupun tamat waktu belajar
·               Khidmat nasihat pakar

iii)             Saranan Penjimatan

Saranan untuk menjimat air dan tenaga juga dipamerkan ditempat-tempat strategik seperti tandas dan kantin. Contohnya;
-        Papan kenyataan : Notis dan poster
-        Proses P & P: Guru-guru mata pelajaran sewaktu proses pembelajaran

iv)             Bahan pakai habis seperti kertas dan katrij pencetak

Semua bahan-bahan kegunaan pejabat seperti kertas, katrij pencetak dan sebagainya dibawah pengawasan seorang kakitangan bukan mengajar. Bahan-bahan ini diletak didalam stor yang mana hanya kakitangan yang bertugas sahaja dibenarkan untuk membuat pengeluaran bahan-bahan pejabat untuk kegunaan semua kakitangan lain. Contohnya buku kawalan kertas digunakan untuk mencatat jumlah pengeluaran kertas oleh guru-guru dan staf.

Bahan-bahan yang telah dipakai akan dikumpul untuk dijual kepada pembeli kertas terpakai. Disamping itu, pihak pengurusan juga mewajibkan supaya mengguna kertas depan dan belakang dan menggalakkan penggunaan whiteboard di ruangan komunikasi untuk mengurangkan penggunaan kertas dan dakwat pencetak

v)               Sisa pepejal dari pejabat, bilik darjah, kantin dan makmal
-              Pengurangan penghasilan sisa pepejal
-              Jadual pelaksanaan / pelan perancangan
-              Kreativiti pelaksanaan / kaedah pelaksanaan
-              Khidmat nasihat pakar
-              Pemantauan dan penilaian kendiri
-              Sasaran untuk capai tanda aras kecekapan / penjimatan


3.6       PEMANTAPAN SIKAP GURU, PELAJAR DAN KAKITANGAN SEKOLAH      TERHADAP PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR

Pelbagai program, latihan dalaman dan latihan luaran telah dirancang dan dilaksana untuk memantapkan sikap warga sekolah terhadap alam sekitar seperti berikut:

BIL
PROGRAM / STRATEGI / AKTIVITI
PENGLIBATAN
BUTIRAN PELAKSANAAN
1.       
Ceramah oleh Agensi berkaitan
Pelajar & guru

2.       
Sebaran maklumat semasa perhimpunan
pelajar

3.       
Sebaran maklumat melalui papan kenyataan & poster & sudut ilmu
Pelajar & guru

4.       
Sebaran maklumat melalui multimedia & website sekolah
Guru

5.       
Latihan dalaman – Menghasilkan enzim daripada sisa buangan dapur
Guru wanita dan pelajar

6.       
Bengkel kraftangan menggunakan bahan kitar semula
Guru lelaki dan pelajar

7.       
Program Gotong-royong bersama masyarakat setempat
Pelajar, guru & masyarakat

8.       
Tunjukajar sekolah lain dalam kompos daun dan rumput kering
Guru, KTBM  dan pelajar

9.       
Pertandingan membuat kraftangan dengan menggunakan bahan kitar semula
Pelajar & guru

10.   
Pertandingan melukis poster
Pelajar & guru



3.7              PENGGUNAAN PRODUK DAN TEKNOLOGI HIJAU

i)           Sistem pengumpulan air hujan

Terdapat 6 buah tangki pengumpulan air hujan di sekitar kawasan sekolah. Air hujan yang dikumpul disalurkan ke taman-taman untuk menyiram pokok bunga dan membersihkan parit.
ii)            Baja organik
Baja kompos yang dibuat oleh guru dan pelajar selepas 3 – 5 bulan boleh digunakan untuk membaja. Kumpulan pelajar yang membuat baja kompos akan melakukan aktiviti menggaul tanah atau membaja semasa waktu KOKUM. Semua pelajar berpeluang membuat baja kompos melalui kelas sains.
-      Penggunaan sisa organic / biomass untuk kegunaan taman

iii)                Menggalakkan pengunaan bahan guna semula dan kitar semula

-      P & P
-      Alam sekitar
-      Keceriaan sekolah
-      Penjanaan kewangan


No comments:

Post a Comment