2.0 PERANCANGAN DAN PENGURUSAN
2.1 KENYATAAN ITIZAM PROGRAM BERKAITAN
ALAM SEKITAR
2.1.1 Visi
Menjadikan Sekolah
SJK (C) Yuk Kong sebagai sekolah lestari di Daerah Keningau
menjelang tahun 2016 supaya dapat melahirkan generasi yang mencintai alam
sekitar.
2.1.2 Misi
Untuk mencapai
visi tersebut maka warga sekolah akan:
i)
Menerapkan nilai-nilai murni dan sahsiah
mengenai penjagaan alam sekitar melalui pendidikan merentasi kurikulum
ii)
Memastikan pencapaian kurikulum sentiasa
cemerlang
iii)
Melibatkan diri dalam aktiviti
ko-kurikulum
iv)
Mewujudkan suasana dan persekitaran
sekolah yang hijau, selamat dan kondusif.
v)
Memupuk kesedaran warga sekolah supaya
mengamalkan budaya hidup mesra alam
vi)
Mengintergasi semua aktiviti supaya dapat
melibatkan keseluruhan warga sekolah dalam program sekolah lestari.
2.2 ORGANISASI PELAKSANAAN PROGRAM
BERKAITAN ALAM SEKITAR
2.2.1 CARTA
ORGANISASI
o Menubuhkan
Jawatankuasa Pelaksana Peringkat Sekolah yang ahlinya terdiri daripada
pentadbir, ahli PIBG, guru penyelaras/guru penasihat, staf sokongan
o Mengadakan
mesyuarat sekurang-kurangnya dua kali setahun
o Mempunyai
minit mesyuarat – kekerapan mesyuarat
o Penamaan
pengerusi/ penyelaras/ koordinator/ guru penasihat
o Penyenaraian
tugas setiap ahli di dalam organisasi
o Maklumat
untuk komunikasi seperti nama pengerusi/ penyelaras/ koordinator/ guru
penasihat, alamat, nombor telefon, faks, e-mail, laman web
o Dokumentasi
organisasi pelaksanaan (fail, buletin, laporan, minit mesyuarat / tindakan
susulan dll)
2.3 OBJEKTIF PROGRAM BERKAITAN ALAM SEKITAR
i)
Memupuk nilai
mesra alam sekitar semua warga sekolah dengan menggunakan pendekatan empat
komponen utama iaitu pengurusan, penghijauan, kokurikulum dan kurikulum.
ii)
Meningkatkan
tahap kesedaran dan perubahan sikap warga
sekolah mengenai kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
iii) Menggalakkan integrasi warga sekolah untuk
melaksanakan aktiviti mesra alam sekitar dengan berkesan.
iv) Menggalakkan penjimatan guna sumber dan penggunaan
3R
v)
Mewujudkan
suasana sekolah yang kondusif dan ceria bagi melahirkan warga sekolah yang
mempraktikkan amalan hidup lestari.
vi) Menggalakkan inovasi ke arah membentuk persekitaran
sekolah yang menitikberatkan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
vii) Mewujudkan persekitaran sekolah yang boleh menarik
penglibatan setiap warga sekolah dalam program sekolah lestari.
viii) Mempertingkatkan kualiti persekitaran sekolah yang
lebih selamat, bersih dan selesa bagi merangsang proses pembelajaran agar dapat
melahirkan pelajar yang sihat dan cemerlang.
ix) Menggalakkan kerjasama diantara warga sekolah dengan
masyarakat setempat dalam aktiviti penjagaan alam sekitar
2.4 STRATEGI DAN PELAN TINDAKAN
PELAKSANAAN
Strategi dan pelan tindakan pelaksanaan
pengurusan dalam menjayakan program SERASI adalah seperti berikut:-
|
Strategi dan Pelan Tindakan
Pelaksanaan
|
||
|
1
|
Perancangan Program dan
Aktiviti
|
i)
Penganjuran program kefahaman dan kesedaran
Penganjuran program kefahaman dan kesedaran seperti
program gotong royong perdana peringkat sekolah yang melibatkan pelajar,
ibubapa, guru, KTBM dan PIBG.
ii)
Penyebaran Mesej alam Sekitar
Penyebaran mesej alam sekitar menerusi program Hari
Alam Sekitar, slot info alam sekitar semasa perhimpunan dan papan kenyataan
sekolah.
iii) Kempen bertemakan alam sekitar
Melaksanakan kempen-kempen berkaitan alam sekitar
seperti kempen pengurangan bag plastik, kempen menggunakan sapu tangan,
kempen menanam pokok, kempen kebersihan tandas dan lain-lain.
iv)
Pengiktirafan Kepada Individu dan kumpulan
Penganugerahan sijil dan hadiah kepada pelajar yang
menyertai pertandingan alam sekitar atau yang menyumbang dan
terlibat secara aktif dalam melaksana program pendidikan alam Sekitar.
v)
Penguatkuasaan peraturan sekolah berkaitan alam sekitar
Beberapa peraturan berkaitan alam sekitar telah
dilaksanakan seperti denda ke atas murid yang membuang sampah, jadual
bertugas diwajibkan ada pada setiap kelas dan pertandingan kelas terceria
antara kelas.
|
|
2
|
Penyediaan Prasarana Pengajaran dan
Pembelajaran
|
a.
Dalam Bilik Darjah -
Setiap bilik darjah mempunyai tempat khas untuk membahagikan bahan-bahan yang
boleh dikitar semula, tempat ini dikenali sebagai sudut SERASI. Ruang ini
telah disediakan oleh kelas masing-masing untuk pelajar meletakkan kertas, plastik
dan tin aluminium. Selain itu, maklumat
tentang menjagaalam sekitar juga perlu dipaparkan di dalam bilik darjah.
b.
Luar Bilik Darjah - Di
luar bilik darjah pula, prasarana pembelajaran di taman-taman sekolah seperti
papan kenyataan, taman bunga, taman herba, taman mini,
tanaman sayuran, taman orkid, stesen
baja kompos, kantin, tandas, tempat pengumpulan bahan kitar semula, sudut ilmu dan hasil karya murid dan pondok Ilmu.
|
|
3
|
Bajet Program
Sekolah Lestari / SERASI
|
Sumber dan penjanaan
kewangan
a.
100 pokok dan bunga pelbagai
jenis
b.
60 pasu bunga botol mineral
c.
20 tayar terpakai
d. 100 batu sungai
a.
Sumbangan individu, PIBG, NGO
b.
Hadiah kemenangan
c.
Penjanaan sendiri melalui projek
sekolah
d.
Peruntukan tahunan
Penyediaan
Perancangan Belanjawan
Berdasarkan projek dan program yang dijalankan oleh setiap
unit masing-masing.
Laporan Kewangan
Rekod pembelian dan sebagainya direkod dan disimpan di
dalam fail SERASI.
|
|
4
|
Pembentukan
Jaringan Bersama Pihak Berkepentingan
|
i)
Merancang
Hubungan dua hala dan kerjasama dengan pihak luar
Untuk
menjayakan program SERASI, pihak sekolah akan menjalin hubungan dengan pihak
luar seperti
a.
Persatuan Tzu-chi - Ceramah & kem kesedaran alam sekitar
b.
RELA - Gotong royong
ii)
Merancang
Aktiviti Bersama Masyarakat Setempat
Pihak sekolah
merancang aktiviti bersama masyarakat setempat untuk meningkatkan kesedaran
penjagaan alam sekitar dan mengeratkan hubungan. Aktiviti yang dicadang adalah seperti
larian hijau sempena menyambut Hari Alam Sekitar Sedunia. Perkara ini
dibincangkan dalam mesyuarat PIBG supaya mendapat penyertaan yang menyeluruh.
iii)
Pelaksanaan
aktiviti jaringan
-
aktiviti gotong royong membersihkan
kawasan sekolah bersama ibubapa.
-
aktiviti menanam pokok sempena Hari
alam Sekitar Sedunia
-
penglibatan PIBG, pelajar, &
guru-guru.
iv)
Pelaporan
aktiviti Jaringan – website sekolah, mesyuarat, papan kenyataan
sudut serasi
|
2.5 SISTEM PEMANTAUAN
a.
Pemantauan
Kebersihan Kelas
i)
Kebersihan adalah dibawah jagaan guru
dimana semasa guru memasuki kelas, guru akan menilai kebersihan lantai, tingkap, 3 tong sampah kitar semula, papan
tulis dan papan kenyataan dengan menggunakan borang pemantauan dalam fail
pemantauan.
ii)
Penilaian oleh guru tersebut adalah
berdasarkan markah yang telah ditetapkan. Guru kelas juga turut memberi bantuan dalam mengawal kebersihan
kelas.
b. Pemantauan Kebersihan Kawasan Sekolah
i)
Kebersihan kawasan sekolah termasuk
tandas adalah diurus oleh pekerja kontrak. Mereka dibawah pemantauan PK HEM.
ii)
Setiap kelas juga ditugaskan untuk
menjalankan pembersihan selama 10 minit dalam sehari. Tugas ini diurus oleh
guru darjah masing-masing.
iii)
PK HEM akan membuat pemeriksaan semula
sekiranya dalam laporan terdapat keadaan yang kurang memuaskan dan seterusnya
melaporkan perkara tersebut kepada Guru Besar.
c. Pemantauan Taman & Kesihatan Tanaman
Pemanatuan kesihatan tumbuhan dilakukan
2 kali seminggu oleh pekerja kontrak untuk pemantauan kesihatan tumbuhan
d. Pemantauan Penjimatan Lektrik, Air &
Kertas
2.6 SISTEM PELAPORAN
i)
Fail
Setiap
perjumpaan, mesyuarat, aktiviti dan program-program direkod di dalam fail.
Sebuah fail disediakan untuk program SERASI. Fail tersebut mengandungi
surat-menyurat dan minit mesyuarat, kertas kerja, rekod-rekod bagi aktiviti
yang telah dijalankan dan laporan Perbelanjaan.
ii)
Papan kenyataan
Makluman
berkenaan aktiviti sekolah dan maklumat lain dipaparkan dalam papan kenyataan.
iii)
Laman Web
-
Laman
Web / Facebook
2.7 ELEMEN KHAS PENGURUSAN
o Panel penasihat luar
-
Badan
bukan kerajaan (NGO)
o Mempromosikan dan membudayakan kehidupan lestari Alumni
sekolah
o Membudayakan membahagikan bahan kitar semula
kepada 3 kategori
o Lagu alam sekitar khusus untuk sekolah
o Minggu Khas bertemakan alam sekitar
No comments:
Post a Comment